Sidor

lördag 10 maj 2014

Majas kull

Vet att jag vart dålig på att blogga senaste veckan men har vart så extremt mycket att det helt enkelt inte funnits tid eller ork.

I tisdags när jag vart iväg till vettris med Måns hann jag lagom komma hem så ser jag att Maja ser besvärad ut. Kollade henne och det hade fastnat en unge på väg ut! Försökte dra ut även denna men efter ett försök for vi iväg till vettris igen. 

Vi fick rum på en gång eftersom jag ringde på vägen dit. Hon började med att smörja en slags glidmedel runt ungen för att lättare kunna dra ut den men eftersom den satt fast med båda armarna och huvudet i henne var det omöjligt. Hon sprutade in glidmedel i henne också för att det skulle bli enklare och till slut fick hon in sitt finger och kunde lirka ut ena armen, sen andra och till slut huvudet! Ungen, som vi döpte till Julia, var tyvärr död:( Hon var svartvit som sin pappa och sin dödfödde bror Maximus. 

Maja förlorade så mycket blod och hade ingen ork att varken äta eller dricka sen att jag tvingat i henne i måndags. Hon fick ligga inne med Malwa med dropp och sockerlösning i ett par timmar för att piggna till. Senare på eftermiddagen fick hon även a/d (veterinärsfoder som critical care) som hon faktiskt åt lite av! Blev så glad att hon åt lite!

Efter massa mediciner, dropp och en jobbig förlossning fick vi recept på antibiotika som hon ska ha i 10 dagar. I onsdags när jag kom hem från jobbet var hon sig själv min älskade katt, kom när hon hörde att jag kom och spann när jag klappade henne! Ren lycka!
Av 4 ungar är det endast en liten hona kvar, Malwa. Maja tar så väl hand om henne och båda äter och dricker som dom ska! Jag är så glad att Malwa mår bra och att Maja äntligen är sig själv och är på bättringsvägen!! Jag älskar mina katter mest och gör precis allt för dom!❤️

Idag är Malwa hela 5 dagar gammal!❤️

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar