Sidor

tisdag 29 maj 2012

Ang djursex

Som jag skrev förut så mailade jag till Fredrik Rainfeldt efter att ha läst att dom INTE kommer göra någon lag ang djursex. Jag blev riktigt upprörd över detta och skrev så här:

Hej!
Mitt namn är Louise och jag är uppvuxen med alla olika sortes djurarter. Jag har uppfödning och mitt mål efter skolan är att jobba med att rädda djur som blivit utsatta för vanvård eller liknande. När jag nyligen fick reda på att ni inte tänker göra en lag mot djursex brast de för mig. Hur kan man låta de va okej att en människa har sex med ett oskyldigt djur? De är lag på att man inte får våldta barn, dom vågar inte säga nej, men ett djur KAN inte säga nej! Dom blir ärrade för livet! Jag är riktigt upprörd av detta så jag vill gärna att ni mailar mig och förklarar hur ni tänker kring detta.

Mvh Louise Berglund


Detta fick jag till svar igår:


Hej Louise!
Tack för ditt brev till statsminister Fredrik Reinfeldt. Jag har fått i uppdrag att svara dig.
Det gör mig glad att höra att du är engagerad för djurens rätt. Enligt gällande lagstiftning är redan i dag användning av djur för sexuella ändamål som innebär ett fysiskt eller psykiskt lidande för djuret förbjudet. Enligt brottsbalken är det också straffbart att uppsåtligen eller av grov oaktsamhet, genom misshandel, överansträngning eller vanvård eller på annat sätt, otillbörligen utsätta djur för lidande. Om man utsätter djur för en sådan handling riskerar man att dömas för djurplågeri till böter eller fängelse i högst två år.
Det finns dock fortfarande områden där lagstiftningen skulle kunna bli ännu bättre och mer tydlig på djurrättsområdet. Regeringen tillsatte därför i juni 2009 en utredning som ska göra en bred översyn av den samlade djurskyddslagstiftningens utformning och innehåll. En av frågorna som utredaren har tittat på är vilka åtgärder, inom ramen för djurskyddslagstiftningen, som kan vara lämpliga för att förtydliga och stärka skyddet för djur mot att användas för sexuella ändamål. Utredningen redovisade sitt uppdrag till regeringen i slutet av november 2011. Regeringen är nu i arbetet med att analysera utredningens förslag för att se om vi kan föreslå ändringar i lagstiftningen som riksdagen sedan får ta ställning till.
Med vänliga hälsningar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar